keskiviikko 14. elokuuta 2013

Voi voi voi

Taas on yks valaiseva dialyysipäivä takana. Lääkäri kävi haastatteleen mua.
Ensinnäki sain rautaa ja tuun saamaan joka keskiviikko sitä jatkossaki, hb oli 90 eli ihan sitä samaa luokkaa ku se on ollu jo pitkään. Rintamuksesta poistettiin pieni pätkä metallilankaa, se ku on leikkauksesta asti törröttäny siinä. Kai se oli ompeleen pätkä ku se lähti pinseteillä vetämällä. Jos se nimittäin ois ollu kokonainen ommel, sehän ei oislähteny irti. En tiiä sitte, pitää varmaan käyä kuvauttaan rintamus josko sieltä löytyy jotai muutaki ylimäärästä.
Kiitosta sain hyvin noudatetusta ruokavaliosta mutta huomiota pitää kiinnittää nesteen määrään. Nii-in, se on se mun komapstuskivi se neste.
Lääkäri ihmetteli miksi mun verenpaineet ei laske dialyysin aikana vaan on ihan yhtä korkeat sinne tullessa ja sieltä lähtiessä. Tai ei se sitä ihmetelly, sano vaan että sussa on edelleen nestelastia. Kerroin ettö kuivapaino on n.50-51, tai oli ainaki vielä syksyllä ennen turvotuksia. Dialyysin jälkeen, ku mun paino oli 50.7, mittasivat sellasella laitteella paljonko vielä olis mahollisesti ylimäärästä nestettä kehossa. Meinasin tipahtaa sängyltä ku hoitaja sano laitteen näyttävän 3.7 kiloa. Siis kolme piste seittemän kiloa vielä tuossa ylimäärästä nestettä! Että mun kuivapaino oliski 47 kiloa. Ei juma. Paljoko on lie alimmillaan ollu ku läskiä näyttää mahan ympärille vähän kertyneen tän kesän aikana ku oon syöny tosi paljon. Nyt herääki kysymys että miten painon käy sitte peritoneaalidialyysin aikana. Viimeksi ku vuosi pd-hoidossa meni käytännössä syömättä, elin pelkästään mehuja juomalla. Sain mukaan sellasta proteiinijauhetta jota pitää syyä jatkossa että albumiini vähän nousis ku se estää turvotuksia ja toiseksi että paino mahollisesti nousis. Kävin muuten hakeen kaupasta just munkkeja ja vanukasta :) Mehun sijasta täytyy varmaan alkaa juomaan öljyä. Pitää kattoa päivä kerrallaan ja jos ruokahalu tuntuu vähenevän nii pitää keksiä sitte jotai, esim pienempi määrä dialyysinestettä vatsaonteloon tms. Eiköhän siihenki joku konsti oo olemassa.

Mulla saatto olla jotaki muutaki vielä mielen päällä mutta en kyllä muista mitä. Kerron sitte joskus myöhemmin jos se tulee mieleen. Kiitos ja hei!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti